RAPORTUL ÎM “GLC Bălţi” cu privire la activitatea financiar-economică şi de producţie pentru anul 2018
(Apăsând pe titlu se va deschide un fișier PDF)
Pe parcursul perioadei de raportare întreprinderea şi-a desfăşurat activitatea din contul mijloacelor băneşti acumulate din achitarea de catre populaţie a plăţii pentru deservirea tehnică a blocurilor locative şi a echipamentelor tehnice din interiorul blocului; deservirea tehnică a ascensoarelor, în baza tarifelor în vigoare; salubrizarea şi curăţirea sanitară a terenurilor aferente blocurilor locative a municipiului ; plata din locaţiune a proprietăţii municipale; plata pentru deservirea tehnică a blocurilor locative; veniturilor de la prestarea serviciilor cu plată persoanelor fizice şi juridice; subsidii, finanţate direct din bugetul local pentru efectuarea lucrărilor, care nu sunt incluse în tarif în conformitate cu Hotărîrea Guvernului № 191 din 19.02.2002.
Conform datelor operative din cadrul evidenţei contabile a întreprinderii veniturile totale în anul 2018 au constituit 36745,9 mii lei. Cheltuielile au constituit 33939,9 mii lei. Rezultatul activităţii financiar-economice a întreprinderii reprezintă un profit (pînă la impozitare) în mărime de 2806,0 mii lei, adică aproximativ la un nivel cu anul 2017 (2816,0 mii lei).
Dinamica veniturilor ÎM „GLC Bălţi” - (Link)
Partea de venituri (fără TVA) este constituită din următoarele surse:
- veniturile din tarifele în vigoare: din suma calculată de 26857,9 mii lei, veniturile efective au constituit 26424,9 mii lei, iar nivelul de plată a atins în mediu 98,4 %;
- veniturile din locaţiunea proprietăţii municipale: 776,9 mii lei;
- venituri din deservirea tehnică a blocurilor locative: 445,7 mii lei;
- finanţare bugetară: 7480,1 mii lei (fără TVA – 618,0 mii lei);
- alte venituri (servicii cu plată): 1140,9 mii lei.
Indicatorii financiar-economici de bază a întreprinderii pentru anul 2018 se caracterizează prin următoarea dinamică:
Volumul vînzărilor au constituit 34548,2 mii lei, micşorîndu-se cu 27,7 mii lei sau cu 0,01 la sută comparativ cu anul 2017. Cauza principală a scăderii volumului de vînzări este micşorarea prestării serviciilor cu plată, legate de privatizarea locuinţelor. Totodată, se arată o creştere a ponderii mijloacelor publice în volum total de producere cu 16,2 la sută (de la 6445,1 mii lei pînă la 7480,1 mii lei) din contul majorării mijloacelor, alocate din bugetul local. În acelaşi timp, volumele vînzărilor nete pentru un angajat s-au micşorat cu 2,1 la sută în legătură cu creşterea unităţilor de personal a întreprinderii cu 3 persoane sau cu 1,9 la sută.
Dinamica cheltuielilor ÎM „GLC Bălţi” - (Link)
Costul vînzărilor a crescut cu 877,4 mii lei sau 3,7 la sută, ceea ce se datorează majorării volumelor lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate, care a dus la creşterea cheltuielilor pentru procurarea materialelor.
Cheltuielile totale şi administrative au rămas la nivelul anului precedent, majorîndu-se cu 66,3 mii lei sau cu 0,8 la sută comparativ cu anul 2017. Creşterea nesemnificativă se explică prin majorarea volumelor lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate şi ca urmare prin sporirea cheltuielilor.
Este de menţionat faptul, că datoriile debitoare s-au majorat cu 505,1 mii lei sau 7,7 la sută în comparaţie cu anul 2017. Activitatea permanentă în domeniul acţionării în instanţa de judecată şi expedierea somaţiilor efectuată cu agenţii economici a permis scăderea datoriilor pentru serviciile prestate cu 229,2 mii lei sau cu 40 la sută. În acelaşi timp, activitatea cu persoanele fizice – beneficiarii de serviciile întreprinderii a dus la încetinirea creşterii datoriilor debitoare, însă nu a permis întreprinderii să obţină rezultate pozitive în reducerea datoriilor la plăţile pentru serviciile prestate, care a crescut cu 798,6 mii lei sau cu 12,3 la sută comparativ cu perioada analogică a anului precedent.
Dinamica reducerii datoriilor debitoare - (Link)
Datoria creditoare s-a redus cu 838,0 mii lei sau cu 13,3 la sută, inclusiv pe agenţii economici – cu 808,7 mii lei.
În anul de raportare în gestiunea ÎM «GLC Bălţi» se numărau 732 blocuri locative cu circa 22 mii apartamente, deservite de angajaţii întreprinderii, care în perioada de raportare numărau în mediu 320 persoane.
Salariul mediu lunar în anul 2018 a atins suma de 4594,0 lei, majorîndu-se cu 0,3 la sută comparativ cu anul precedent. Salariul mediu lunar al lucrătorilor întreprinderii a constituit 5634,0 lei, iar a personalului de producţie – 4333,0 lei. În cadrul întreprinderii este aprobată schema de încadrare a unităţilor de personal cu evidenţa cuantumului minim garantat al salariului în mărime de 2100 lei lunar. Cu toate acestea, întreprinderea nu dispune de posibilităţi financiare pentru a trece la cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real în anul 2018, conform legislaţiei în vigoare RM (15,44 lei pe oră sau 2610 lei pe lună).
Întreprinderea a îndeplinit în întregime acţiunile planificate pentru pregătirea fondului locativ către perioada de toamnă-iarnă 2018-2019, alte lucrări planificate, şi a depus efortul pentru îndeplinirea la maximum a însărcinărilor parvenite pe parcursul anului.
Volumul lucrărilor efectuate se află într-o dependenţă directă cu achitarea totală şi în termen a plăţilor comunale şi a veniturilor, acumulate în baza tarifelor în vigoare. Pe perioada de raportare au fost efectuate următoarele volume de lucrări de deservire tehnică şi reparaţie a elementelor constructive a blocurilor locative:
* reparaţia acoperişurilor – 21578,8 m2;
- inclusiv reparaţia acoperişurilor din ardezie – 1704,9 m²;
* reparaţia şi înlocuirea ferestrelor şi uşilor în locurile de uz comun – 226 m2;
* înlocuirea uşilor deteriorate din lemn cu uşi de metal - 13 buc;
* etanşarea rosturilor la panouri – 1820 m;
* reparaţia scărilor din blocurile locative - 225 scări;
* reparaţii la faţade – 2430 m2;
* reparaţia şi înlocuirea sistemelor de evacuare a apelor meteorice – 5529,3 m;
* curăţarea jgheaburilor – 21 200 m;
* curăţarea gurii de canal pentru evacuarea apelor meteorice – 143 m;
* efectuarea lucrărilor pentru pregătirea blocurilor locative de aprovizionare cu gaze naturale, verificarea tehnică a 20945 m şi curăţarea a 12596 m de canale de ventilare.
Din volumul total de lucrări de reparaţie complexă a acoperişurilor, volumul acoperişurilor cu membrane bitumoase a constituit 19874 m2, inclusiv pe o suprafaţă de 12317 m2 au fost efectuate reparaţii în două straturi, care constituie 62,0 % din volumul total. Lucrările de amorsare cu citom a acoperişurilor au fost efectuate pe o suprafaţă de 11899 m2 sau 60 % din volumul total. De asemenea, la reparaţia acoperişurilor au fost efectuate lucrări de reparaţie a stratului de etanşare pe o suprafaţă de 2413 m2, ce constituie 12 % din volumul total.
Luînd în consideraţie faptul, că în casele construite anterior uzura plăcilor din beton armat a vizierilor a ajuns practic la nivel de 100 %, este necesitatea de a efectua reparaţia lor cu o combinaţie optimă de preţ, calitate şi durata de exploatare. Pentru redarea unui aspect estetic a caselor, asigurarea pe termen lung a elementelor constructive la impactul condiţiilor meteorologice, pe parcursul anului de raportare au fost efectuate lucrări complexe de instalare a copertinelor de intrare în blocul de locuit din tabla cuţată şi ardezie cu refacerea elementelor de intrare la 36 de scări, şi anume: copertine de intrare din tablă cuţată – 505,5 m2 de reparaţie a treptelor la intrarea în scară şi suprafaţa scărilor din bloc; - 391,2 m2 inclusiv instalarea balustradelor şi rampelor, după necesitate.
Paralel cu volumele de lucrări enumerate mai sus au fost îndeplinite lucrări de reparaţie la pazii, aştereală, schimbul căpriorilor, coamelor, hote de ventilaţie, reparaţii la tencuieli, pardoseli şi alte tipuri de lucrări.
Angajaţii serviciului pentru deservirea tehnică şi reparaţie a echipamentelor inginereşti au asigurat funcţionarea continuă a sistemelor interioare de alimentare cu apă şi evacuarea apelor uzate, a sistemelor interioare de încălzire centrală cu efectuarea unui complex de lucrări de revizuire a sistemelor inginereşti, lucrări de lichidare a deteriorărilor din sistemele de alimentare cu apă, de evacuare a apelor uzate şi a sistemelor interioare de încălzire centrală, lichidarea scurgerilor din sistemele inginereşti, schimbul sectoarelor deteriorate – 946 buc., înlocuirea secţiunilor individuale a conductelor (1995 m) şi altor lucrări. În timpul pregătirii fondului locativ municipal pentru perioada de toamnă-iarnă au fost create condiţii de funcţionare a sistemelor pentru prestarea continuă a serviciilor de încălzire centrală în blocurile locative municipale. În conformitate cu regulamentul tehnic de exploatare a sistemelor de încălzire centrală, în 410 blocuri locative a fost efectuată proba de încercare hidraulică la presiune a acestor sisteme. La echipamentele inginereşti interioare au fost înlocuite 845 m de ţevi deteriorate şi 736 unităţi de armaturi de închidere-reglare.
În regim de serviciu de 24 ore a activat serviciul de intervenţie şi dispecerat.
Numărul total de chemări, înregistrate de serviciul de dispecerat a constituit 16585 cereri, inclusiv: la sistemele de alimentare cu apă şi evacuarea apei uzate – 8239 cereri; la sistemele de încălzire centrală – 4534 cereri; la deservirea tehnică şi reparaţia ascensoarelor – 3812 cereri. Au fost localizate şi soluţionate de către lucrătorii echipelor de intervenţie 5324 situaţii de avariere, iar 7449 de adresări au fost soluţionate de către angajaţii sectoarelor de producere.
Ca şi în anii precedenţi, lucrătorii întreprinderii au efectuat lucrări de reparaţie capitală a reţelelor interioare de apeduct şi canalizare cu participarea locatarilor în 12 blocuri a fondului locativ municipal.
Muncitorii serviciului de salubrizare au asigurat curăţirea a 104,8 mii m2 de scări şi 132 de camere de acumulare a deşeurilor, circa 800,0 mii m² de terenuri aferente blocurilor locative, dar şi 235 mii m² de teritorii de uz comun din interiorul cartierelor, evacuarea deşeurilor în perioada respectivă a constituit 5726 m³.
Serviciul pentru deservirea tehnică şi exploatarea ascensoarelor a ÎM “GLC Bălţi” a îndeplinit lucrări de deservire tehnică la 129 ascensoare din fondul locativ municipal. De asemenea de către angajaţii serviciului au fost prestate lucrări de deservire tehnică la 4 ascensoare, deservite în bază de contract din blocurile locative a APLP şi agenţilor economici.
Una din activităţile întreprinderii reprezintă pregătirea documentelor pentru privatizarea fondului locativ.
În legătură cu sfîrşitul procesului de privatizare, în anul 2018 s-a activizat lucrul pentru primirea şi pregătirea documentelor la privatizarea fondului locativ. Pe parcursul anului au fost depuse 110 de cereri referitoare la privatizarea fondului locativ. Ca urmare a rezultatelor comisiei pentru privatizarea fondului locativ, Consiliul municipal a acceptat privatizarea a 85 apartamente, suma totală fiind de 502,0 mii lei. Pe parcursul anului de raportare au fost eliberate 94 contracte de vînzare-cumpărare, primire-predare a apartamentelor în proprietate privată. Suma mijloacelor financiare, acumulate în urma privatizării apartamentelor cetăţenilor în anul 2017, a constituit 1413,1 mii lei care au fost alocate întreprinderii pentru recuperarea şi întreţinerea fondului locativ conform deciziei CMB nr. 6/3 din 01.03.2018 şi deciziei CMB nr. 11/83 din 31.07.2018 a fost alocată suma de 660,0 mii lei, pentru primul semestru a anului 2018.
Pe parcursul anului 2018 au fost depuse 2096 petiţii, inclusiv prin intermediul „Ghişeul unic” a întreprinderii şi audienţa personală a conducătorului - 1785 petiţii, dintre care 1521 au fost soluţionate, 240 sunt la control, 24 petiţii în proces de examinare; prin intermediul primăriei mun. Bălţi au parvenit 311 petiţii, dintre care 215 au fost soluţionate, la control – 96 (a fost expediat răspuns intermediar).
Paralel cu activitatea de bază au fost efectuate şi alte lucrări, care nu sunt incluse în tariful pentru deservirea tehnică şi sunt finanţate direct din bugetul local în conformitate cu Hotărîrea Guvernului RM № 191 din 19.02.2002, în sumă totală de 6025,0 mii lei (cu TVA – 618,0 mii lei), inclusiv:
- măsurile de protecţie civilă a populaţiei şi de întreţinere a obiectelor de protecţie civilă – 67,3 mii lei;
- eliberarea diverselor certificate, copii şi extrase ce ţin de competenţa gestionarului, la solicitarea organelor interne, militare, administrative, de asigurare socială şi autorităţilor administraţiei publice locale, înregistrarea şi evidenţa populaţiei – 360,8 mii lei;
- combaterea rozătoarelor şi insectelor în fondul locativ – 49,8 mii lei;
- amenajarea terenurilor de uz comun din interiorul cartierelor – 1480,3 mii lei;
- compensarea veniturilor ratate, inclusiv în rezultatul acordării înlesnirilor de către CMB conform tarifelor aprobate – 321,6 mii lei;
- salubrizarea terenurilor de uz comun din interiorul cartierelor, transportarea deşeurilor la poligon – 1750,0 mii lei.
Din contul mijloacelor financiare alocate pentru îndeplinirea măsurilor de protecţie civilă a populaţiei şi de întreţinere a obiectelor de protecţie civilă în anul de raportare au fost efectuate antrenamente şi instruiri cu subdiviziunile de protecţie civilă, inclusiv antrenamente de încărcare-descărcare a echipei cu deplasarea lor în or. Drochia la depozitele de PC; de asemenea au fost petrecute lecţii cu personalul de conducere, muncitori şi slujbaşi; antrenamentele subdiviziunilor de protecţie civilă în cazul situaţiilor excepţionale; testarea acţiunilor pentru semnalul de avertizare ”Atenţie tuturor”; antrenamente cu subdiviziunile de înştiinţare şi adunare a personalului; antrenamente cu echipele de cercetare şi observare; participarea în cadrul comisiei de examinare a sectoarelor cu alunecări de teren în mun.Bălţi; participarea în cadrul comisiei pentru examinarea digurilor şi lacurilor, amplasate pe teritoriul mun. Bălţi; verificarea stării adăposturilor situate în fondul locativ municipal.
Din contul mijloacelor, alocate la articolul „eliberarea diverselor certificate, copii şi extrase ce ţin de competenţa gestionarului, la solicitarea organelor interne, militare, administrative, de asigurare socială şi autorităţilor administraţiei publice locale, înregistrarea şi evidenţa cetăţenilor” în perioada de raportare au fost eliberate 5182 certificate, 939 caracteristici şi alte documente solicitate, ce ţin de competenţa întreprinderii.
Din contul surselor bugetare alocate pentru lucrările de combatere a rozătoarelor şi insectelor în fondul locativ au fost efectuate lucrări de deratizare la 132 camere de colectare a deşeurilor în 60 blocuri locative, dezinsecţia şi deratizarea subsolurilor a 401 blocuri din fondul locativ, transmise în gestiunea ÎM „GLC Balţi”.
Din contul mijloacelor financiare prevăzute pentru amenajarea teritoriilor de uz comun au fost efectuate lucrări pentru întreţinerea şi deservirea terenurilor de joacă instalate anterior şi elementelor de joacă pentru copii, umplerea nisipierilor cu nisip, instalarea elementelor de amenajare a teritoriilor. Din contul surselor alocate pentru amenajarea teritoriilor au fost efectuate următoarele lucrări:
1) amenajarea a 15 terenuri din curţile blocurilor municipiului pe următoarele adrese:
str. Belousov 45; str. Belousov 47; str. Al. cel Bun – Bulgară 23; str.Al. cel Bun 34; str.Suceava 7; str. Seredî 7; str. Colesov 10; str. Colesov 4;
str. Crîlova 6-9; str. B. Glavan 9; str. Bulgară 28; str. Bulgară 100,112; str. Kiev 45; str. Suceava 20; str. Bulgară, 19/2-3;
2) pregătirea a 37 terenuri pentru instalarea complexelor de joacă pentru copii şi elementelor individuale pe următoarele adrese:
str. Şestocovici 1; 31 August 57, 59; str. Independenţei 39; str. Independenţei 98, 100; bul. Eminescu 7, 9;
str. Hotinului 22; str. Sf.Nicolai 9; str. Sf.Nicolai 3, 5A; str. Puşkin 47; str. 1Mai 37; str. Şt.cel Mare 1; str. Şt.cel Mare 21; str. Suceava 1, 1A, 14, 16; str. Seredî 7;
str. N.Iorga 16, 18; str. Cahul 48B; str. Sciusev 4,6,8; str. N.Iorga 10,34,36;
str. P.Zadnipru 6A,6B; str. Strîi 1,3,7, 13A; bul.Larisa 16; str. Conev 5; str. Al.cel Bun 2; str. Bulgară 19/2-3, 43, 50, 106, 118, 120; str. Locomotivelor 1G; str. Colesov 12; str. B.Glavan 11; str. Malinovschi 20; str. Cehov 25; str. A.Russo 5; str. T.Vladimirescu 32A.
3) întreţinerea şi deservirea terenurilor de joacă instalate anterior şi elementelor de joacă.
4) instalarea urnelor pentru gunoi – 300 bucăţi;
5) instalarea a 585 de bănci;
6) instalarea elementelor de amenajare (garduri, dispositive de scuturat covoare şi uscat rufe ş.a.) în număr de 32 bucăţi;
7) au fost împlute nisipierile cu 49 m3 de nisip în 36 nisipiere;
8) la cererea locatarilor au fost instalate 5 rampe în blocurile locative, unde locuiesc persoane cu dizabilităţi;
9) achiziţionarea şi instalarea a 126 panouri informative pe teritoriile de uz comun din interiorul cartierelor şi teritoriile aferente a municipiului, ceea ce ar permite evitarea plasării haotice şi neautorizate a anunţurilor cetăţenilor.
Pentru compensarea veniturilor ratate, în anul de raportare au fost direcţionate 2316,8 mii lei. Începînd cu anul 2017, în conformitate cu decizia CMB pentru categoriile de persoane social-vulnerabile, înlesnirea nu se calculează la diferenţa dintre tariful anterior şi tariful actual, dar pentru tariful actual. Pentru executarea deciziei respective în perioada de raportare au fost alocate 321,6 mii lei sub formă de subsidii din contul bugetului municipal.
Nu au rămas fără atenţie şi locuitorii blocurilor locative multietajate, ale căror acoperişuri au avut nevoie urgentă de reparaţii. În perioada de raportare pentru aceste scopuri au fost asimilate 1995,2 mii lei, la indicatorul planificat de 1000,0 mii lei, ceea ce depăşeşte mijloacele financiare planificate din bugetul municipal aproximativ de 2 ori. În condiţiile create, luînd în consideraţie plîngerile cetăţenilor privitor la starea nesatisfăcătoare a acoperişurilor deasupra apartamentelor lor, în limita volumului total de finanţare neschimbat, întreprinderea a fost nevoită să direcţioneze mijloace din alte articole de cheltuieli, fapt care a permis în anul de raportare să efectueze reparaţii la 15,4 mii m2 de acoperişuri pentru 250 apartamente a bălţenilor.
Cu părere de rău, în perioada de raportare nu au fost realizate toate acţiunile, prevăzute de Strategia de dezvoltare durabilă a municipiului Bălţi pe anii 2016-2019. Mai mult ca atît, în legătură cu lipsa investitorilor potenţiali, pînă la momentul actual nu a fost elaborat proiectul privind izolarea pereţilor exteriori a caselor de locuit cu 5 şi 9 etaje.
Lipsa unei programe aprobată de stat pentru reparaţii capitale a fondului locativ nu permite la nivel local asigurarea gestionării eficiente a fondului locativ municipal, de asemenea nu permite atragerea investiţiilor pentru efectuarea lucrărilor respective. Astfel, se majorează cheltuielile pentru efectuarea operaţiunilor tehnice, legate de reparaţii capitale, ceea ce duce la creşterea costurilor lucrărilor la reparaţiile curente şi întreţinerea blocurilor locative.
Sarcinele de bază a întreprinderii pentru anul 2019 rămîn a fi întreţinerea în stare tehnică satisfăcătoare a fondului locativ municipal, asigurarea funcţionării echipamentelor inginereşti pentru prestarea continuă a serviciilor furnizorilor către consumatorul final, asigurarea calităţii serviciilor prestate.